Detectarea undelor gravitationale produse de nasterea Universului, considerata o descoperire majora in fizica, intrucat confirma teoria Big Bangului, anuntata in luna martie de fizicienii americani, a fost pusa de curand sub semnul intrebarii de mai multi oameni de stiinta, informeaza AFP.
Daca ar fi fost confirmata, aceasta prima detectare a undelor primordiale, prevazute in teoria relativitatii enuntata de Albert Einstein, ar demonstra expansiunea extrem de rapida si violenta a Universului in prima fractiune de secunda a existentei sale, in urma cu 13,8 miliarde de ani, in cadrul unei faze ce a fost denumita "inflatie cosmica".
Descoperirea a reprezentat fructul observatiilor asupra strafundurilor difuze ale Cosmosului - o slaba raza luminoasa lasata de Big Bang - realizate cu ajutorul telescopului BICEP2 de la Polul Sud.
Detectarea acestui semnal este "unul dintre cele mai importante obiective din cosmologie si rezulta dintr-o munca uriasa depusa de un numar mare de cercetatori", a subliniat la acea vreme John Kovac, profesor de astronomie si de fizica la Universitatea Harvard, coordonatorul echipei care administrează BICEP2 (Background Imaging of Cosmic Extragalactic Polarization), care a revendincat aceasta descoperire.
Mai multe echipe internationale de astrofizicieni se afla in competitie pentru acest proiect.
In deplasarea lor, undele gravitationale comprima spatiul producand o semnatura distincta in fundalul cosmic. La fel ca undele luminoase, ele sunt polarizate, o proprietate ce descrie orientarea unica a oscilatiilor lor.
Scepticismul generat de validarea rezultatelor studiului echipei de la BICEP2 circula in ultima vreme pe mai multe bloguri de fizica si in reviste stiintifice americane prestigioase, precum Science si New Scientist. Pe 4 iunie, aceasta punere sub semnul intrebarii a facut obiectul unei comunicări realizate de Paul Steinhardt, directorul Centrului de fizica teoretica de la Universitatea Princeton, publicata in revista stiintifica britanica Nature.
Acest cosmolog afirma ca echipa de la Universitatea Harvard a comis o eroare nefericita in calculele sale.
"Erori serioase in analiza (datelor, n.r.) au fost descoperite, iar ele duc cu gandul la o absenta a detectarii" undelor gravitationale, afirmă astrofizicianul, care citeaza o analiza independenta a rezultatelor furnizate de echipa BICEP2.
Aceasta analiza a fost coordonata de David Spergel, un fizician tot de la Universitatea Princeton.
Dupa parerea sa, nu se poate sti cu certitudine daca razele luminoase detectate de telescopul BICEP2 provin intr-adevar din timpul primelor clipe din existent
a Universului.
"Cred ca nu putem sa stim cu siguranta daca aceste emisii de lumina polarizata pe care ei le-au detectat au drept sursa praful cosmic din Calea Lactee sau provin intr-adevar din zorii exitentei Universului. Stim ca praful cosmic emite radiatii luminoase polarizate observabile cam peste tot pe cer si (...) caracteristica emisiilor observate se inscrie in radiatia prafului cosmic, dar si in undele gravitationale primordiale", a declarat acelasi David Spergel.
Astrofizicianul spune ca este imposibil ca oamenii de stiinta sa faca diferenta intre cele doua posibilitati, tinand cont de faptul ca masuratorile lor au fost efectuate intr-o singura frecventa a radiatiei luminoase.
Dupa parerea lui, aceasta chesiune "va fi probabil transata" in toamna, atunci cand echipa concurenta care lucreaza cu telescopul spatial Plank al Agentiei spatiale europene (ESA) isi va publica rezultatele.
Acest telescop monitorizează o mare parte a boltei ceresti, spre deosebire de BICEP2 care monitoriza doar 2% din bolta, si efectueaza observatii in sase frecvente, fapt care permite determinarea sursei acelor emisii luminoase polarizate.
Pentru moment, echipa de la BICEP2 "ar trebui sa isi revizuiasca" declaratiile initiale, considera David Spergel.
"Tinand cont de importanta acestui rezultat, cred ca ar fi trebuit să fie mai prudenti, inainte de a face un anunt spectaculos", a adaugat el. El spune, de asemenea, ca, spre deosebire de uzantele din domeniu, niciun cercetator din afara echipei BICEP2 nu a putut să verifice rezultatele inainte ca acestea să fie publicate in martie.